reklama

Zomrel jeden z najväčších horolezcov sveta – Slovinec Tomaž Humar

V piatok, dňa 13. novembra, našli telo slovinského horolezca Tomaža Humara. Tomaž sa ozval posledný krát 10. novembra. Svojmu šerpovi povedal: „Jagat, toto je môj posledný výstup“. Zomrel vo výške 5600 metrov pri sólovýstupe na Langtang Lirung v Himalájach. Tomaž uskutočnil počas svojho života 70 prvovýstupov a stál na viac ako 1500 vrcholoch.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Článok bol uverejnený na www.skimagazin.sk, ale publikujeme ho aj tu, aby sa o Tomažovi dozvedeli viacerí. Autorkou je Slovinka Tina Pugelj.

V momente, keď som počula, že Tomaža konečne našli, som začala liezť na jeden z menších vrchov, neďaleko od Ľubľany. Pri slovíčku mŕtvy som otvorila ústa a niekoľko sekúnd som nepočula, čo mi presne o ňom vravia.

Položila som niekoľko otázok, odpovede som vraj už počula. Nie som veľký horolezec, ani som posledné roky nestrávila veľa času v Slovinsku, ani som o jednom z našich najväčších lezcov veľa nečítala. Chalana som však poznala, keď som bola ešte aktívnejšia a príliš mladá na to, aby som si uvedomila, akú česť som mala. To je dôvod, prečo som napísala článok, ktorý práve začínate čítať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Dvakrát stál na Anapurne

Tomaž Humar sa narodil 18. februára 1969 v hlavnom meste Slovinska, Ľubľane. Bol členom horolezeckého oddielu v obci Kamnik. V roku 1993 sa stal profesionálnym horolezeckým inštruktorom a záchrancom. Počas života vystúpil Tomaž na viac ako 1500 vrcholov, z čoho 70 bolo prvovýstupov. Bol ženatý a narodili sa mu dve deti.

Celý svet Humara spoznal keď sólo vyliezol na južnú stenu Dhaulagiri (film Dhaulagiri express dostal cenu na filmovom festivale v Poprade). Počuli sme o ňom viac aj pri expedícii na Anapurnu, kam vyšiel dvakrát a tiež pri nešťastnej príhode pri sólo výstupe na Nanga Parbat. To sú fakty, aký bol Tomaž naživo?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spoznala som ho v decembri 1999, krátko potom, ako sa vrátil z Dhaulagiri. Sedeli sme na prednáške v Logarskej doline plnej snehu. On stál v strede jedálne malého, ale luxusného hotela a usmieval sa na nás. Nebudem klamať, že si pamätám niečo z jeho prednášky, ale zaujala ma jeho aura, ktorou k sebe priťahoval ľudí.

Na prednáške ma najskôr šokovalo, keď som uvidela jeho milú manželku a dieťa. Vravela som si, ako im to môže urobiť, odchádzať na dlhé expedície. Potom, keď som sa s ňou rozprávala, som pochopila. Žiť s človekom, ktorý má presne stanovené ciele a nezaťažuje s nimi okolie, je spokojný sám so sebou a dáva v každej sekunde vedieť o význame toho druhého je radosťou. Pád zo schodov a doktori si mysleli, že už nebude chodiť

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Krátko potom sa mu stal úraz. Spadol zo schodov a doktorka si myslela, že už nebude chodiť. Stal sa zázrak, pretože onedlho už stál na nohách a opäť chodil. Nezostal iba pri tom. Dostal sa späť do formy a pokračoval vo svojej láske a vášni, ktorou boli hory.

Ako som už spomenula vyššie, od roku 2005 som o ňom mnoho nepočula. Slovinskú vládu stál peknú sumu peňazí, keď ho pakistanskí vojaci zachraňovali zo strmej steny Nanga Parbat. Ľudia hovorili o tom, že Humarovi ide iba o peniaze, publicitu, a že vôbec nie je dobrým horolezcom. Ozvali sa aj takí horolezci, čo vraveli, že neprelezie nič, ale iba o lezení hovorí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A Tomaž sa zaťal a spravil niečo, čo ho mohlo stáť život: o svojich expedíciách prestal hovoriť. Jeho telo našli v piatok, 13. novembra

Tomaž zomrel vo výške 5600 metrov v Himalájach pri sólo výstupe na Langtang Lirung.

Poslednýkrát sa ozval 10. novembra svojmu šerpovi a povedal mu: „Jagat, toto je môj posledný výstup“. Švajčiarski záchranári jeho telo našli v piatok, 13. novembra asi 700 metrov od miesta, na ktorom pôvodne mysleli, že sa nachádza.

Tomaž sa riadil heslom: „Kde je vôla,tam je cesta“. Hovoril, že ho Himaláje majú rady. Vedel, že každá hora má svoju dušu a zostáva v srdciach tých, ktorí ho poznali nie iba preto, že dosiahol tak veľa, ale preto, že bol veľký človek.

R.I.P.

Autor: Tina Pugelj

Ďalšie info zo sveta hôr a lyžovanie nájdete na stránke www.skimagazin.sk

Igor Plávka

Igor Plávka

Bloger 
  • Počet článkov:  39
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bývalý redaktor SME. Vo voľnom čase na horách. Teraz pracuje v banke. Zoznam autorových rubrík:  HORYINFOGRAFIKAOSTATNÉ

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu